Bringing children to the LIS language: why do it and how,it

Itinerario tradotto in LIS da Monica Renna - bosco della Lizza

Some time ago we told you, in an article that became viral in a few hours, how to go about it,,it,learn a bit of LIS Language,,it,using resources within everyone's reach.,,it,Learning sign language, regardless of whether you are deaf or deaf or having deaf people in your own circle of knowledge, is a really useful resource for various reasons; first of all, the LIS language like all other languages ​​gives the possibility to create new synapses and accustom the brain to the study of other languages, which in the case of the LIS do not only affect the verbal but also the gestural one.,,it imparare un po’ di Lingua LIS usando le risorse alla portata di tutti.

Imparare la lingua dei segni, indipendentemente dal fatto di essere ipo udente o sordo o di avere persone con sordità nella propria cerchia diretta di conoscenze, è una risorsa davvero utile per vari motivi; prima di tutto, la lingua LIS come tutte le altre lingue dà la possibilità di creare nuove sinapsi e abituare il cervello allo studio di altri linguaggi, che nel caso della LIS non toccano solo quello verbale ma anche quello gestuale.

If for an adult the learning of LIS language basics can be useful, for a child it is even a card that will be invaluable for life, both on a practical and emotional-cognitive level.,,it,Let's see why.,,it,1 - Teaches us to look "beyond" and imagine solutions that others do not see,,it,Language teaching is clear: learning a new language teaches how to decode reality from other points of view because each language has a different imaginary.,,it,Knowing how to look at life with other mental structures leads to finding creative solutions to all the problems of life, teaching us to see "beyond" the here and now and making us imagine solutions that others still do not see.,,it

Vediamo perché.

1 – Insegna a guardare “oltre” e immaginare soluzioni che altri non vedono

Interprete LIS al Glastonbury Fest

La didattica delle lingue parla chiaro: imparare una nuova lingua insegna a decodificare la realtà da altri punti di vista perché ad ogni lingua è legato un diverso immaginario.
Saper guardare la vita con altre strutture mentali porta a trovare soluzioni creative a tutti i problemi della vita, insegnandoci a vedere “oltre” il qui ed ora e facendoci immaginare soluzioni che altri ancora non vedono.

2 - It teaches that the language passes from more "means",,it,ph. Carmelo Roberto. Maestro Musico Percussionist Antonio Olivetti - feel the sound project,,it,During elementary or middle school, the teachers give whole lessons to show that the language passes from multiple levels, including the proxemic, gestural, expressive one.,,it,These concepts are not simple to teach because they are often overshadowed during the first years of life: they teach children how to pronounce words or how to use the subjunctive but we never dwell on the meanings that are transmitted through the body.,,it

ph. Carmelo Roberto. Maestro Musico Percussionista Antonio Olivetti – progetto feel the sound

Durante le scuole elementari o medie gli insegnanti tengono intere lezioni per far capire che la lingua passa da più livelli, fra cui quello prossemico, gestuale, espressivo.
Questi concetti non sono semplici da insegnare perché vengono spesso messi in secondo piano durante i primi anni di vita: insegnano ai piccoli come si pronunciano le parole o come usare il congiuntivo ma mai ci soffermiamo sui significati che si trasmettono attraverso il corpo.
If a child knows even a few sentences in Linga LIS instead he will have already internalized when the gestures can be communicative and how much the body is fundamental in every form of communication, even the verbal one.,,it,3 - Teaches respect for the body,,it,As a consequence of what has just been said, thanks to LIS the body is immediately perceived as a container of concepts and ideas to be transmitted.,,it,In a culture like ours, where thought and body are often distanced as if they were not a harmonious whole, the LIS teaches that the body is at least as important as the voice and a hand is not worth less than a word.,,it,4 - Teaches not to be afraid of a disability,,it

3 – Insegna rispetto per il corpo

Come conseguenza di quanto appena detto, grazie alla LIS il corpo viene percepito da subito come contenitore di concetti e idee da trasmettere.
In una cultura come la nostra, in cui il pensiero e il corpo vengono spesso distanziati come se non fossero un tutt’uno armonico, la LIS insegna che il corpo è importante almeno quanto la voce e una mano non vale meno di una parola.

4 – Insegna a non aver paura di una disabilità

mezzo busto con chitarra, giacca rossa e maglia IN LIS WE TRUST

We often fear disability not because of malice but because it is something with which we cannot relate. If a child becomes curious about the LIS Language, not only will he not have "fear" of relating to those who are deaf but will be intrigued, as happens when a child studies a foreign language and would like to communicate with people who speak it to put their own knowledge.,,it,Not only. A child who knows the basics of the LIS language will be more inclined not to fear all forms of disability and will develop a greater sensitivity and a more active attitude towards the barriers to all forms of disability.,,it
Non solo. Un bambino che conosce rudimenti di lingua LIS sarà più propenso a non temere tutte le forme di disabilità e svilupperà una sensibilità maggiore e un atteggiamento più attivo nei confronti delle barriere verso ogni forma di disabilità.

In short, a child who approaches the LIS language will be a more inclusive adult and will certainly make his peers more easily thanks to very common emulative processes among the little ones.,,it,HOW TO MAKE THE CHILDREN APPROACH TO THE LIS LANGUAGE?,,it,In this article we have given several easy tips to get you closer to the LIS language.,,it,Interactive and interesting methods suitable for children can be, for example, making people listen and see,,it,music videos in LIS language,,co,or attend museums where there are also LIS interpreters accompanying the visit. In Ancona, for example, there is Homer, a tactile museum that, in addition to driving in LIS, offers a very interesting tactile itinerary for everyone, especially for the little ones.,,it

COME FARE PER FAR AVVICINARE I BAMBINI ALLA LINGUA LIS?

Itinerario tradotto in LIS da Monica Renna - bosco della Lizza
Itinerario tradotto in LIS da Monica Renna – bosco della Lizza

In questo articolo abbiamo dato diverse dritte facili per avvicinarci tuti alla lingua LIS.
Metodi interattivi e interessanti adatti ai più piccoli possono essere, ad esempio, far ascoltare e vedere videoclip musicali in lingua LIS o frequentare musei in cui ci siano anche interpreti LIS che accompagnano la visita. Ad Ancona ad esempio c’è Omero, un museo tattile che, oltre alla guida in LIS, propone un itinerario tattile interessantissimo per tutti, soprattutto per i più piccoli.
Finally, why not use apps and smartphones also for highly educational reasons such as learning LIS as well as keeping them good with Peppa Pig videos? LIS 3D and LIS are among the best apps for learning to learn rudiments of LIS.,,it,Obviously, if there are excursions in your area, outdoor activities for families, small events in which there is also a LIS interpreter for a deaf user, take part! In addition to the interest in the activity itself, the LIS language will be an additional inspiration and a source of curiosity for children.,,it,30/08/2019,,en,learn the LIS,,it

Ovviamente, se ci sono nella tua zone delle escursioni, attività outdoor per famiglie, piccoli eventi in cui c’è anche un’interprete LIS per un’utenza sorda, partecipa! Oltre all’interesse per l’attività in sé, la lingua LIS sarà uno spunto in più e fonte di curiosità per i piccoli.

Share