Recuperare il valore (perduto) della vera raccolta fondi

mani che reggono soldi (finti)

At the time when it is possible to launch fundraisers on Facebook for birthdays, the very concept of real fundraising risks losing its real civic value and social value. Some rules not to "donate badly".,,it,At a time of certain complexity for the whole of society, Italian and also on a global scale, fundraisers through the most disparate platforms for the most smoky causes risk taking away value from the very concept of true fundraising. This is a data with which the whole world of,,it,third sector,,it,, volunteering and civic and social causes must confront.,,it

In un momento di certo complesso per tutta la società, italiana e anche su scala mondiale, le raccolte fondi tramite le piattaforme più disparate per le cause più fumose rischiano di togliere valore al concetto stesso della vera raccolta fondi. Questo è un dato con il quale tutto il mondo del terzo settore, del volontariato e delle cause civiche e sociali deve confrontarsi.

In recent years, dozens of platforms have been created on the web to collect money with a simple click from users; the motivations range from social to financing for startups; all these initiatives cross all social networks and therefore the daily lives of each of us.,,it,Just go to Google and do the "fundraising" search to see dozens of platforms appear dedicated only to this, from the international GoFundMe, which from 2018 to today has quintupled the number of cases and money raised, to the Italian sisters, really numerous .,,it,The risks of spreading money collections via the web,,it

Basta andare su Google e fare la ricerca “raccolta fondi” per vedere apparire decine di piattaforme dedicate solo a questo, dall’internazionale GoFundMe, che dal 2018 ad oggi ha quintuplicato il numero delle cause e dei soldi raccolti, alle consorelle italiane, davvero numerose.

I rischi della diffusione delle raccolte di denaro tramite il web

If at one time the campaigns for the real fundraising for the social purely concerned the Christmas periods and the institutional period of,,it,5×1000,,en,(which is not a fundraiser but a choice of destination for a share of one's income), now they go through every period of the year, mixing social communication with business communication and intertwining with smoky objectives of all kinds, perhaps even deserving but that are not real social causes.,,it 5×1000 (che non è una raccolta fondi ma una scelta di destinazione di una quota del proprio reddito), adesso queste attraversano ogni periodo dell’anno, mischiando la comunicazione sociale alla comunicazione d’impresa e intrecciandosi con obiettivi fumosi di ogni tipo, magari anche meritevoli ma che non sono reali cause sociali.

In addition, since it is also possible to finance private and personal activities on Facebook, through a function inappropriately called "fundraising", the citizen's perception of the donation has worsened: true social fundraising risks losing its value and being cannibalized by the myriads of people who ask for money from their contacts for their birthdays and for "non causes".,,it,People's money and therefore the choice to donate part of it for a cause is serious, sacred enough to be reused and not proposed at any time and by any means,,it,, especially in a time of collective difficulty and sensitivity.,,it,How to choose if and to whom to donate?,,it

I soldi delle persone e dunque la scelta di donarne parte per una causa, è una cosa seria, sacra tanto da dover essere riutilizzata e non proposta in qualunque momento e con ogni mezzo, soprattutto in un momento di difficoltà e sensibilità collettiva.

Come scegliere se e a chi donare?
Some advices,,it,The most generous citizens risk being trapped in communication circuits where everyone feels they have a good reason to ask for "even just one euro" (a phrase that often occurs in all calls to action) and the less accustomed to these dynamics feel " ungenerous "if they do not accept the invitation to participate in a useful cause, for so little money in so few clicks.,,it,Social workers know that raising funds for a mission and a goal is a serious matter, and must respond to very stringent parameters of,,it,transparency,,it,safety,,it,traceability (of the passage from donors to the final cause),,it,demonstration of the results.,,it

I cittadini più generosi rischiano di essere intrappolati in circuiti comunicativi in cui tutti sentono di avere un buon motivo per chiedere “anche solo un euro” (frase che ricorre spesso in tutti gli inviti all’azione) e i meno avvezzi a queste dinamiche si sentono “ingenerosi” se non colgono l’invito a partecipare ad una causa utile, per così pochi soldi in così pochi click.

Chi lavora nel sociale sa bene che la raccolta fondi per una mission e un obiettivo è una cosa seria, e deve rispondere a parametri molto stringenti di

  • trasparenza
  • sicurezza
  • tracciabilità (del passaggio da donatori alla causa finale)
  • dimostrazione dei risultati.

We know that all social causes are valid and deserve attention, but remember that,,it,he donates himself not only to a cause but also to an intermediary,,it,, which allocates the money raised to the cause.,,it,Donating "even just one euro" for the construction of an orphanage is commendable, but you need to be sure you know who collects those individual euros for an orphanage and make sure that at the end of the campaign the donations are quantifiable and the results documented and visible.,,it,Remember that 5 × 1000 exists,,,it,the most correct and transparent way to help social causes,,it,Quite different from a donation, the,,it,5 × 1000 is a rational civic choice mechanism,,it non si dona solo ad una causa ma anche ad un intermediario, che destina il denaro raccolto alla causa.

Donare “anche solo un euro” per la costruzione di un orfanotrofio è lodevole, ma bisogna essere certi di sapere chi raccoglie quei singoli euro per un orfanotrofio e accertarsi che a fine campagna le donazioni siano quantificabili e i risultati documentati e visibili.

Ricorda che esiste il 5×1000,
la forma più corretta e trasparente per aiutare cause sociali

dona il 5x1000 a movidabilia

Ben diversa da una donazione, il 5×1000 è un razionale meccanismo di scelta civica to allocate a minimum part of the IRPEF quota to associations engaged in social work. It is a sum that the state would still keep the same, but we can choose who to donate it to.,,it,Movidabilia is also among the associations to which it is possible to allocate the 5 × 1000 (we do not use the word donate because it is misleading and incorrect).,,it,Movidabilia, as an association operating in the third sector, is also required to,,it,to transparency,,it,& nbsp; on the use of 5 × 1000 funds. & nbsp;,,it,What we finance with the 5 × 1000:,,it

Anche Movidabilia è tra le associazioni alle quali è possibile destinare il 5×1000 (non usiamo la parola donare perché è fuorviante e non corretta).
Anche Movidabilia, in quanto associazione che opera nel terzo settore, è tenuta a alla trasparenza sull’utilizzo dei fondi del 5×1000. 

Che cosa finanziamo con il 5×1000:

  • We make culture accessible to people with disabilities (and also the fun of concerts, festivals, sunbathing on a beach, going to a pub). Such as? We buy innovative devices that we make available free of charge to festivals, theaters, museums,,it,as we demonstrate here,,it,We make events and places accessible to disabled people free of charge,,,it,as we demonstrate here.,,it,We give concrete support to structures that want to comply with the legislation on the removal of architectural barriers in public places, but do not have the skills or the funds to do it, such as,,it,as an example in this article,,it,and as the basis for the entire Accessibility Is Cool campaign.,,it,fundraiser,,it come dimostriamo qui .
  • Rendiamo gratuitamente accessibili eventi e luoghi non accessibili a disabili motori, come dimostriamo qui.

  • Diamo supporto concreto a strutture che vogliono adeguarsi alla normativa sull’abbattimento delle barriere architettoniche nei locali pubblici, ma non hanno le competenze né i fondi per farlo, come da esempio in questo articolo e come da base di tutta la campagna Accessibility Is Cool.

Share