Accessible distance learning: small solutions to challenging management,it

didattica a distanza accessibile - bermix-studio-unsplash

Is it possible to create and carry out accessible distance learning? Let's try our best, with some tricks and good practices.,,it,For several months, the acronym D.a.D., which stands for Distance Learning, has entered our common vocabulary. It is a challenge that teachers and families are facing together, and it is not an easy challenge.,,it,In fact, it is a type of teaching that breaks the basic principles of interaction and contact between pupils and between pupils and teachers on which our school system is based.,,it,This presents different problems according to the age of the pupils or students and also according to the age and computerization level of the teachers.,,it

Da diversi mesi è entrato nel nostro vocabolario comune l’acronimo D.a.D., che sta per Didattica a Distanza. Si tratta di una sfida che insegnanti e famiglie stanno affrontando insieme, e non è una sfida facile.

Infatti si tratta di un tipo di didattica che rompe i principi base dell’interazione e del contatto tra alunni e tra alunni e insegnanti su cui si poggia il nostro sistema scolastico.
Questo presenta problematiche differenti a seconda delle età degli scolari o studenti e anche a seconda delle età e del livello di informatizzazione degli insegnanti.

Just think of how different is the level of difficulty in the approach to distance learning for a 15-year-old student who already has an independent study method compared to a six-year-old who is learning to read.,,it,ph. tim shire.,,nl,And then, let's compare a thirty-year-old teacher and one on the verge of retirement, accustomed to methods of interpersonal approach that are absolutely different from the IT one.,,it,Already from this premise we understand how Distance Learning was born as an inaccessible method, with which to live in a moment of emergency that we hope will end as soon as possible.,,it

didattica-a-distanza-accessibile-tim-gouw-unsplash
ph. tim gouw.

E poi, mettiamo a paragone un’insegnante di trent’anni e uno ad un passo dalla pensione, abituato a metodi di approccio interpersonale assolutamente diversi da quello informatico.

Già da questa premessa capiamo come la Didattica a Distanza nasce come un metodo non accessibile, con il quale convivere in un momento di emergenza che speriamo possa terminare quanto prima.

Now, we know that the rich diversity of our students does not only have to do with the ages and backgrounds of our children, but also with the specific needs of each of them.,,it,The educational accompaniment that every student deserves encounters an additional difficulty for students with Special Educational Needs, blind or deaf students, visually impaired students.,,it,In this article, we try to give some small indications to teachers, for the drafting of the documents that they will use in distance learning and in closing, also some indications to students. Because everyone participates in the challenge of accessibility at school.,,it,Avoid using and sending documents and handouts in image format,,it
L’accompagnamento didattico che merita ogni studente incontra una difficoltà in più per gli studenti con Bisogni Educativi Speciali, studenti ciechi o sordi, ipovedenti.

In questo articolo, cerchiamo di dare delle piccole indicazioni agli insegnanti, per la redazione dei documenti che utilizzeranno nella didattica a distanza e in chiusura, anche alcune indicazioni agli studenti. Perché nella sfida dell’accessibilità a scuola partecipano tutti.

Evitare di usare e inviare documenti e dispense in formato immagine

esempi disegni grafiche siti web colorate - easy to read

If within a table the numbers and data accompanying a figure are in jpg or in any image format, these images cannot be read and decoded by speech synthesis programs.,,it,The full text files also allow each student to adjust the formatting and read the text more easily.,,it,We avoid sending pdf handouts, but we choose the word or other editable formats.,,it,Use common accessible writing rules,,it,Already in an article we have listed the rules,,it,Easy to Read stilate da Anffas,,en,We repeat them briefly, inviting you to learn more in the article indicated.,,it,- Write sentences of no more than 15 words, without too many subordinates.,,it,- Prefer the active form.,,it

I file totalmente testuali, inoltre, permettono ad ogni studente di regolarne la formattazione e leggere più facilmente il testo.

Evitiamo di inviare dispense in pdf, ma scegliamo il word o altri formati editabili.

Usa le comuni regole di scrittura accessibile

occhiali su un libro con immagini

Già in un articolo abbiamo elencato le regole Easy to Read stilate da Anffas.
Le ripetiamo brevemente, invitandoti ad approfondire nell’articolo indicato.

– Scrivere frasi di non più di 15 parole, senza troppe subordinate.
– Prediligere la forma attiva.
- Prefer the use of bulleted lists.,,it,- Create "airy" texts, with space between one sentence and another.,,it,- Choose dark fonts on light backgrounds.,,it,- Use regular and clear fonts (like Arial and Verdana).,,it,Use subtitled videos,,it,In the choice of video materials to be proposed to students, those with subtitles are always a better choice, especially in the management phases of accessible distance education.,,it,Take lessons with headphones and a microphone,,it,A microphone, even the small ones supplied with computers and mobile phones, allows you to better isolate the voice and eliminate as much as possible the reverberations of the surrounding environments.,,it,Where possible, try to have monochrome backgrounds,,it
– Creare testi “ariosi”, con spazio tra una frase e l’altra.
– Scegliere font scuri su sfondi chiari.
– Usa font regolari e chiari (tipo Arial e Verdana).

Usa video sottotitolati

Nella scelta dei materiali video da proporre agli studenti, quelli sottotitolati sono sempre una scelta migliore, in particolare nelle fasi di gestione della Didattica a distanza accessibile.

Fai le lezioni con cuffie e microfono

scuola accessibile_creazione task force

Un microfono, anche di quelli piccoli in dotazione con computer e cellulari, permette di isolare meglio la voce ed eliminare il più possibile i riverberi degli ambienti circostanti.

Dove possibile, cerca di avere sfondi monocromatici

We know that Dad brought the class into our homes and our homes weren't always ready. Very understandable.,,it,Where possible, however, choosing to hold the lessons online having a monochrome and regular background (such as a single-colored wall) helps those who follow us not to get distracted.,,it,Use the video and "put yourself in the foreground",,it,Although our personal spaces were not really ready for difficulty in difficulty (ie distance learning in the pandemic), trying to maintain eye contact and physical presence in the relationship with students remains very important.,,it
Laddove possibile, però, scegliere di tenere le lezioni online avendo uno sfondo monocromatico e regolare (tipo una parete di un unico colore) aiuta chi ci segue a non distrarsi.

sscuola accessibile_strumenti

Usa il video e “mettiti in primo piano”

Per quanto i nostri spazi personali non fossero davvero pronti alla difficoltà nella difficoltà (cioè la didattica a distanza nella pandemia), cercare di mantenere un contatto visivo e una presenza fisica nel rapporto con gli studenti resta importantissimo.

Even in lessons accompanied by slides and videos, we advise teachers never to eliminate the possibility of seeing face, expression, facial expressions, smile and, of course,,,it,lip movement.,,it,In videos, it is advisable (because more accessible) that the,,it,teachers have a shot as close-up as possible and well-lit.,,it,And what can students do to make distance learning accessible?,,it movimento labiale.
Nei video, è consigliabile (perché più accessibile) che gli insegnanti abbiano un’inquadratura più in primo piano possibile e ben illuminata.

E cosa possono fare gli studenti per rendere la didattica a distanza accessibile?

As mentioned at the beginning, it is not only the student who has the right to accessible distance learning. Every connected learner (and every parent experiencing the challenge of supporting DaD) can do their part to make distance learning more accessible to everyone, from peers with special educational needs to peers and teachers with impaired vision, hearing, attention. .,,it,Here are some tips we give to children, to make distance learning more accessible.,,it,Be respectful and disciplined (it is a complex time for everyone and we must live it and deal with it well together);,,it,Pay attention to your speaking turns;,,it,Use headphones and microphone;,,it,You too choose a non-distracting background;,,it

Ecco alcuni consigli che diamo ai ragazzi, per rendere la didattica a distanza più accessibile.

  • Sii rispettoso e disciplinato (è un momento complesso per tutti e dobbiamo viverlo e affrontarlo bene insieme);
  • Rispetta con attenzione i turni di parola;
  • Usa cuffie e microfono;
  • Scegli anche tu uno sfondo non distraente;
  • Put yourself in the foreground and with a well-lit face.,,it,Some time ago we talked about the all in all simple methods for,,it,making a school more accessible and inclusive,,it,, with few means and in "normal" times.,,it,Some of those tips,,,it,how to create LIS laboratories for teachers and students or create school task forces of teachers and students for accessibility,,it,, today they are very useful to those who put them into practice.,,it,As soon as we regularly return to our schools, those tips should all finally be put into action.,,it,20/11/2020,,en,Accessible distance learning: tricks and solutions for a difficult challenge,,it

Già tempo fa avevamo parlato dei metodi tutto sommato semplici per rendere una scuola più accessibile ed inclusiva, con pochi mezzi e in tempi “normali”.
Alcuni di quei consigli, come creare dei laboratori di LIS per insegnanti e studenti o creare delle task force scolastiche di insegnanti e studenti per l’accessibilità, oggi tornano utilissime a chi le ha messe in pratica.

Non appena torneremo regolarmente nelle nostre scuole, quei consigli dovrebbero tutti essere messi finalmente in atto.

Share