How to design an interesting play,,it,Creating a theatrical show that can have critical success and, even before that, also find investors, is not easy. But there are ways to create lyrics and performances that make a difference.,,it,The data speak for themselves: in the last 20 years, more than half of the shows staged in Italy are readjustments of ancient works (Shakespeare and Greek theater remain the leader), adaptations of film scripts or staging of theatrical plays considered new classics (Scarpetta in the lead for the Italian playwrights, Beckett among foreigners).,,it

donna con in mano una maschera, sfondo nero

Ideare uno spettacolo teatrale che possa avere un successo di critica e, ancor prima, trovare anche degli investitori, non è facile. Ma ci sono dei modi per creare testi e performance che fanno la differenza.

I dati parlano chiaro: negli ultimi 20 anni, oltre la metà degli spettacoli messi in scena in Italia sono riadattamenti di opere antiche (Shakespeare e teatro greco restano capofila), adattamenti di sceneggiature cinematografiche o messe in scena di pièce teatrali considerate nuovi classici (Scarpetta in testa per il drammaturghi italiani, Beckett tra gli stranieri).

The theater was once a place of experimentation and revolution, socio-political reflection and critical thinking. Today it is more difficult for theater performers to be able to take back this place, but there are ways to go back to innovation.,,it,In this article, we will give you some tips on how to create original plays and lyrics.,,it,Movidabilia and social theater as a form of experimentation,,it,For Movidabilia, theater has always been a form of revolution, innovation and awareness. Strengthened by the advice and experience of,,it,Arianna Lupo and Eleonora Loche,,,it

In questo articolo, ti daremo qualche suggerimento su come creare testi e pièce teatrali originali.

Movidabilia e il teatro sociale come forma di sperimentazione

Grafica di Paolo Contaldo per invitare a mappare i teatri accessibili

Per Movidabilia il teatro è da sempre una forma di rivoluzione, innovazione e sensibilizzazione. Forti della consulenza e dell’esperienza di Arianna Lupo ed Eleonora Loche, referents and architects of all our projects related to the theater, we know that a show can still become an element of debate, make people talk about it for a long time and change point of view.,,it,The importance of hybrid companies,,it,The shows conceived by Arianna and Eleonora for and with Movidabilia have a common denominator: the coexistence in the work group of people with various types of disabilities and people without disabilities.,,it,The different perception of reality by a person with disabilities can become a different narrative for him, from new points of view and new angles.,,it,This can greatly contribute to a rejuvenation of the narrative and scenic clichés and lead to a new theatrical renaissance.,,it

L’importanza di compagnie ibride

Ragazza che finge di volare su una sedia a rotelle - performance teatrale
performance teatrale

Gli spettacoli ideati da Arianna e Eleonora per e con Movidabilia hanno un comun denominatore: la compresenza nel gruppo di lavoro di persone con disabilità di vario tipo e persone senza disabilità.

La diversa percezione della realtà da parte di una persona con disabilità può diventare una sua diversa narrazione, da nuovi punti di vista e nuove angolazioni.
Questo può contribuire notevolmente ad uno svecchiamento dei cliché scenici e narrativi e portare ad un nuovo rinascimento teatrale.

Hybrid and inclusive companies in which all the operators working on the realization have different cultural and biographical backgrounds, are able to make the performance unique and able to give multiple food for thought.,,it,The text must have courage,,it,Arianna Lupo, educator and expert in social theater, Movidabilia referent for theater,,it,We are in the catch-like era: recognition by the public has become so important that having a popular opinion is entering the center of our critical sense.,,it,The theater still has the possibility of overcoming this danger, precisely because of its "physicality", its being in the presence.,,it

Il testo deve avere coraggio

Arianna Lupo, educatrice ed esperta in teatro sociale, referente di Movidabilia per il teatro
Arianna Lupo, educatrice ed esperta in teatro sociale, referente di Movidabilia per il teatro

Siamo nell’epoca acchiappa-like: il riconoscimento da parte degli è diventato così importante che avere un’opinione popolare sta entrando al centro del nostro senso critico.

Il teatro ha ancora la possibilità di scavalcare questo pericolo, proprio per la sua “fisicità”, il suo essere in presenza.
If you want to create an interesting play, take awkward positions on current issues, don't be afraid to present an alternative point of view, talk about what others are afraid to talk about.,,it,Fill the text with questions, not answers,,it,Eleonora Loche, theatrical referent of Movidabilia,,it,The most recent theatrical texts have a difference from the ancient ones: they have a too clear moral, which is often the moral point of view of the author or author of the text.,,it,The theater works if, like a good path of psychological therapy, it asks the right questions, without giving too many answers.,,it,This, too, requires the courage to put aside one's storytelling ego and point of view. It is not easy, but it is necessary.,,it

Riempi il testo di domande, non di risposte

Eleonora Loche, referente teatrale di Movidabilia

I testi teatrali più recenti hanno una differenza da quelli antichi: hanno una morale troppo chiara, che è spesso il punto di vista morale dell’autore o autrice del testo.

Il teatro funziona se, come un buon percorso di terapia psicologica, fa porre le giuste domande, senza dare troppe risposte.

Anche questo richiede il coraggio di mettere da parte il proprio ego di narratori e il proprio punto di vista. Non è facile, ma è necessario.

Multimedia is a means, not the end,,it,Today, the theater enjoys multimedia media and technology unknown until fifty years ago.,,co,Often, however, the possibility of using videos, almost cinematic special effects, special plays of light, seems to become an end and not a means of narration. Not to mention the fact that a show whose text was created for the use of the most modern technologies, is by its nature more expensive and difficult to stage.,,it,The theater was born poor and from poor it gives its best.,,it,Experiment and be accessible,,it,Accessibility is the new innovation, the new true great revolution in the world of art.,,it

attori di teatro che recitano usando danzando

Oggi il teatro gode di supporti multimediali e di una tecnologia ignota fino a cinquant’anni fa.

Spesso però la possibilità di usare video, effetti speciali quasi cinematografici, speciali giochi di luce, sembra diventare un fine e non un mezzo delle narrazione. Per non parlare del fatto che uno spettacolo il cui testo nasce per l’uso delle più moderne tecnologie, è per sua natura più costoso e difficile da mettere in scena.

Il teatro nasce povero e da povero dà il meglio di sé.

Sperimenta e sii accessibile

visita tattile durante il concerto_Musica Nuda_jazz accessibile
I Musica Nuda guidano nella visita tattile sul palco Ph. Locomotive Jazz Festival

L’accessibilità è la nuova innovazione, la nuova vera grande rivoluzione nel mondo dell’arte.

Theater accessible to all is the new highest form of theater and in the coming years the shows that will make the difference will be precisely those that use technology and creativity to be enjoyed by people with all forms of physical, sensory and intellectual impediments.,,it,From modern technologies for subtitling in real time to bluetooth devices that accompany the recited text to the description of the scenic movements, passing from tactile visits on the pre-show stage to make the blind touch the scenes; these devices will be at the basis of the innovations of the specific theatrical.,,it,We at Movidabilia will put everything into practice with the accessible Experiment Action project, a project of which we are the leader.,,it

Dalle moderne tecnologie per la sottotitolazione in tempo reale ai dispositivi bluetooth che accompagnano il testo recitato alla descrizione dei movimenti scenici, passando dalle visite tattili sul palco pre-spettacolo per far toccare le scene ai non vedenti; questi accorgimenti saranno alla base delle innovazioni dello specifico teatrale.

Noi di Movidabilia metteremo tutto in pratica proprio con il progetto Speriment’Azione accessibile, un progetto di cui siamo capofila.

The project, funded by & nbsp;,,it,18/12/2020,,en,How to design an interesting and innovative theatrical show,,itPuglia Capitale Sociale 2.0 – Regione Puglia, nasce con la scopo di testare, sviluppare e mettere a sistema le migliori prassi nazionali e internazionali in fatto di cultura e movida accessibili e fruibili da tutte le tipologia di utenza, con particolare riferimento alle persone con disabilità fisiche, sensoriali e intellettive.

Share